Wandelverhalen

Veldlopers Gulpen / Wandelverhalen

WANDELEN IN DE VULKAANEIFEL  – (Toine Deckers)

Na drie jaar ging ik tussen 22 en 27 april weer met CT-wandelreizen naar Neroth in de Vulkaaneifel in dezelfde hotel Neroburg, deze keer koos ik voor het voorjaar.
Jammergenoeg waren er tegenvallers, het weer zat niet mee, het was de meeste dagen koud en nat en door de rugfisio waar ik last van kreeg kon ik alleen op de eerste dag de 10km lopen, deze ging van Neroth naar Gerolstein over een stuk Eifelsteig, een fikse hagelbui onderweg maar in Gerolstein scheen weer de zon.
Met deze groep waren we met 47 personen.
Die maandag 23 april koos ik voor de excursie naar Monreal, een klein stadje in het dal van de Eltz, ook wel “Monschau in het klein”en op die dag scheen gelukkig de zon!, de andere groep liepen met gids Theo de 2x 10 km door de bossen bij Kelberg met een pauze in een café of bakkerij.
Dinsdag 24 april, een regenachtige dag naar Ihrhausen, daar starten de wandelaars maar de excursie ging naar een bezienswaardige kerk in Esch en nadien naar Dasburg aan de Luxemburgse grens waar we de pauze hadden, deze plaats was ik in 2001 met de wandelscouts op de camping in het dal van de Our.
Nee, ik voelde niets voor om nog aan de volgende 10km mee te lopen dus gingen de excursiegroep naar Dalheiden waar we een grote kas met o.a. orchideeën bezochten, ik liep wel het dorp in.
Op woensdag 25 april, de wandelaars gingen omgeving Daun en wij gingen naar een bezienswaardige kerk in Gerolstein met een mozaïk-interieur en na de pauze naar het Maarmuseum in Manderscheidt.
’s Avonds was het kegelwedstrijd in hotel Neroburg, ik kon helaas niet meedoen!
Donderdag 26 april; De wandelaars liepen vanuit Schalkenmehren naar Ellscheid en de excursie ging naar de klokkengieterij van Brockscheidt, daar kregen we een rondleiding en ’s middags naar een hotel waar een antiek en poppenmuseum was.
’s Avonds was in het hotel accordeonmuziek ter afsluiting van de wandelreis.
Vrijdag 27 april; De laatste dag, eerst naar Naurath, oei verkeerde dorp!……Naurath in de Eifel moest het zijn, daar bezoek bierbrouwerij Silz met de hele groep en daarna naar het stadje Wittlich, even door de stad lopen!
Terug in hotel Neroburg hadden we afscheiddiner en tegen 18;00u keerde de bus weer huiswaarts richting Limburg.

Toine Deckers.

HERFSTWANDELING IN HET RIJK VAN NIJMEGEN – (Toine Deckers)

Op 9 oktober vertrokken 68 wandelaars met de dubbeldekbus van Boosten-reizen vanuit Gulpen naar de herfstwandeling ten zuiden van Nijmegen.
De weersverspellingen waren niet goed, toch scheen de zon nog ’s morgens, ook toen we aankwamen en met de wandeling begonnen, de regen zou van west naar oost trekken maar in de middag begon het pas te druppelen. [Lees verder…]

MÜNCHEN-KARWENDEL-HALL (SNP ETAPPE 1) – (Toine Deckers)

Op 30 juli arriveerden met een klein groepje op het hoofdstation van München, daar stonden de onze gidsen  Peer en Ellemik ons op te wachten, Ellemik zorgde voor vervoer van onze bagage van en naar slaapplaatsen, behalve naar enkele berghutten.
Vanaf het station liepen we door München naar ons eerste slaapgelegenheid Engelse Garten even ten noorden van de binnenstad, daar waren ook enkele wandelaars gearriveerd en waren we met totaal (met gidsen) met 17 personen, vlakbij hadden we onze welkomsdiner. [Lees verder….]

VOORWAARTS DOOR DE BRUNSSUMMER HEIDE  –  (Toine Deckers)

Na wandeltripverslagen naar o.a. Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk maak ik nu een wandelverslag bij mij in de buurt. Op 13 maart was er een wandeling van  20 km vanuit de Heerlense wijk Schandelen, georganiseerd door wandelvereniging Voorwaarts waar ik tussen 1990 en 2000 lid ben geweest. Met die wandelclub heb ik acht keer de Apeldoornse  Vierdaagse gelopen.
Vertrek vanuit het Juphuis bij de kerk van Schandelen en langs het Citaverde-college naar de wijk Palemig. Deze wijk was in Nederland ooit bekend door de muziekgroep Palemigger Spatzen die midden jaren negentig enkele top 40 hits hadden.
De Caumerbeek is in Palemig sinds de jaren zestig overkluisd maar er zijn plannen om de beek weer open te breken en haar natuurlijke loop weer te geven. Net als de Geleenbeek. Over de Kapelweg gaat de route naar de tunnel van de nieuwe binnenring van Parkstad. Dan door naar de grote Heiweg en Exdel richting Landgraaf-Nieuwenhagen. Hier staan grote huizen in een dennenbos. Het is net of je in de buurt van de Veluwe loopt.
Twee maal is er pauze in een scoutinggebouw aan de Kleikoeleweg. De 20 km route gaat richting Brunssummer Heide. Eerst een bosgebied waar ooit een luchtschacht van de Staatsmijn Hendrik heeft gestaan. Daarna naar de Grote Heiweg. Er loopt door het bos een langgerekte greppel die in de oertijd is ontstaan. Deze wordt “De Landgraaf”genoemd. In 1982 fuseerden de gemeenten Nieuwenhagen, Schaesberg en Ubach-over-Worms  in de gemeente Landgraaf. Vandaar die naam.
We komen  in de heide, en wel het gedeelte Schrieversheide, het andere deel van de Brunssummerheide.  Alleen de hoogspanningsleidingen verstoren het landschap, verder is er een oase aan rust. Midden in de oude Oostenlijke Mijnstreek bevindt zich het bronnengebied van de Rode Beek. De naam heeft met ijzeroxide in de beek te maken. Er is een klein recreatiegebied bij de Rode Beek, bekend bij de mensen uit dit gebied.
Verder een klein houten bruggetje en via de Heihof komen we weer in Nieuwenhagen uit bij de pauzeplek.
De terugweg gaat via de Kakert. Langs de Leender-kapel, gelegen op een berg bij Schaesberg, langs de kasteelruïne van het vroegere kasteel Schaesberg. Dit kasteel heeft net zo uit gezien als het Gulpense kasteel Neubourg, in renaissancestijl. Door mijnverzakking is het kasteel in de jaren ’60 gesloopt. Men is weer van plan om het te herbouwen. Langs de open Caumerbeek en langs het kasteelpoortgebouw van Meezenbroek terug naar de startplaats. Juphuis.

Toine Deckers.

36*Plombières-Houffalize 17/18-12-2010  – (Jan Savelberg)

Herdenkingstocht  Ardennen-offensief in 1944

Vrijdag 17 december 2010  was er voor de 36e keer de wandelklassieker Plombières-Houffalize over 110 km. Na lang ja of nee had ik toch besloten om er naar toe te gaan, vooral omdat het voor mij de 30*keer zou zijn. Door de vele sneeuw en gladheid was het met de auto niet te doen. De bus nemen was de enige oplossing, tenminste als ze reden.  Op internet zag ik dat bussen reden, maar met vertraging. Eerst naar Vaals. Dan naar Gemmenich en vervolgens naar Plombières, waar ik nog net op tijd aankwam voor de bus naar Houffalize. In het clublokaal waren niet zoveel wandelaars als anders. Er was maar een bus die naar  Houffalize reed dit jaar. Na een rit van 2 uren  t.w.  100 km, kwamen we in het schoolgebouw in Houffalize. Er waren 94 deelnemers  van de 145 inschrijvingen. We startten in groepen van 6,7-km 6,4-km 6,3-km 6,0-km per uur. Zelf startte ik in groep 6,4-km omdat we als veldlopers al jaren in deze groep startten.  Helaas nu maar één veldloper!  We vertrokken om 8 uur met 20 wandelaars en min 13 graden op besneeuwde wegen .We liepen eerst richting Centturi (8,5-km), dan naar Cherain (18-km), vervolgens kwamen we in Joubival (30-km) en verder een moeilijk stuk naar Basse-Bodeux (45-km).  Hier begon het echte werk  met veel kilometer bos en paden.  We begonnen met een zware klim en een moeilijke afdaling naar La-Gleize op  (56-km). Hierna volgden 21 km dwars door de Ardennen naar Spa-Tiège  (75-km). We lieten  de bossen achter ons en gingen naar Dolhain (92-km). Toen ging het richting Welkenraedt en waren dan op (99-km) . Het laatste stukje naar Plombières ging in rap tempo (we roken de stal). Zaterdagmiddag om 15.30 uur konden we deze tocht  met een goed gevoel achter ons laten. Van onze groep bleven 14 wandelaars over. In totaal  waren er 19 uitvallers.   Als ik terugblik op deze tocht, dan was het één van de mooiste, maar ook moeilijkste van de 30 keren dat ik heb deelgenomen. Ik werd thuisgebracht door collega-wandelaar  Gerrie Reneerkens   (wel bekend bij de wandelaars)  die daar niet moeilijk over deed.   BEDANKT!

Met sportgroeten,    Jan Savelberg

Lid worden...

Hoofdsponsoren

Plan Keukens Gulpener Bier Hendriks Landgraaf Media Groep Limburg Heuvelland Catering Cafe Paddock Gulpen Elektro Paul Kersten